Pravice potnikov je dobro poznati. Ali ste vedeli, da imate pravico do odškodnine, če vaš let zamuja ali je odpovedan? V skladu z Uredbo (EU) 261/2004 lahko letalski prevoznik odgovarja za velike zamude in odpovedi letov – vendar le v določenih primerih.
Kaj pa, če je za težave krivo slabo vreme? V tem blogu boste izvedeli:
- Kdaj lahko prejmete odškodnino, tudi ob slabem vremenu
- Kakšne so vaše pravice v primeru zamude ali odpovedi leta
- Kako preveriti, ali ste upravičeni do odškodnine
Ali lahko potnik prejme odškodnino v primeru slabega vremena?
Potovanje z letalom je danes eden izmed najbolj priljubljenih in dostopnih načinov prevoza. Kljub tehnološkemu napredku in modernizaciji letalskih sistemov pa vreme še vedno pomembno vpliva na varnost in zanesljivost letov. Vprašanje, ki se pogosto pojavi med potniki, je: Ali lahko dobim odškodnino za odpovedan ali zamujen let zaradi slabega vremena?
Kdaj potnik ni upravičen do odškodnine v primeru slabega vremena?
V skladu z Uredbo (EU) 261/2004 letalski prevozniki niso dolžni izplačati odškodnine, če so razlog za odpoved ali zamudo leta izredne razmere, ki jih niso mogli preprečiti. Med take razmere spadajo:
- Izbruh vulkana
V primeru naravnih nesreč, kot je izbruh vulkana, gre za višjo silo, zaradi katere je letalski promet prizadet. Vulkan povzroči nevarne pogoje v zraku, saj lahko pepel vpliva na vidljivost, senzorje, opremo in celo na motorje letala. To se je zgodilo leta 2010 z izbruhom vulkana Eyjafjallajökull na Islandiji, ki je ustavil letalski promet v Evropi.
- Slabo vreme na prejšnjem letu
V primeru, da je letalo zaradi slabega vremena moralo pristati na drugem letališču ali je njegov let zamujal, lahko to povzroči zamudo ali celo odpoved naslednjega leta. Vendar pa mora letalski prevoznik v takšnih primerih dokazati, da je slabo vreme neposreden vzrok za zamudo ali odpoved. To pomeni, da ne morejo zgolj navesti slabega vremena kot razlog, temveč morajo predložiti konkretne dokaze, ki to vzročno zvezo, med vremenom in zamudo ali odpoved naslednjega leta, potrjujejo.
- Slabo vreme pri pristajanju ali vzletanju
Če letalski prevoznik zaradi neugodnih vremenskih razmer ne more vzleteti ali pristati, to pomeni izredne razmere, ki letalskega prevoznika razbremenijo plačila odškodnine. Takšne razmere lahko nastanejo pri prehodih vremenskih front ali dolgotrajnejših vremenskih motnjah (v letu 2024 so bili takšni primeri v Veliki Britaniji, ciklon Boris in tudi dolgotrajna megla v okolici Amsterdama, ki je povzročala precej zamud).
Na potovanju se vam lahko zgodi, da zaradi zamude leta na prvem delu potovanja zamudite vezni let, ki se je zgodil zaradi slabega vremena na prejšnjem letu. V tem primeru veljajo ista pravila glede odškodnine, kot v prejšnjih primerih.
Ne glede na to, da je letalski prevoznik lahko razbremenjen plačila odškodnine, pa je dolžan za vas poskrbeti, kar je opisano v nadaljevanju.
Kako je letalski prevoznik dolžan poskrbeti za potnike, če ostanete na letališču zaradi velike zamude ali odpovedi zaradi vremena?
Letalski prevoznik je dolžan v vseh primerih velikih zamud ali odpovedi, najsi gre za izredne razmere ali ne, poskrbeti in oskrbeti potnike, da se jim nevšečnosti čim bolj zmanjšajo. Nivo storitev in oskrbe je tako kot pri višini odškodnine odvisen od dolžine letov in časa čakanja na naslednji let, kar je nazorno prikazano v spodnji tabeli.
Kdaj lahko kljub slabemu vremenu prejmete odškodnino?
Letalski prevozniki se pogosto sklicujejo na “izredne razmere”, vendar morajo dokazati, da so storili vse, kar je bilo v njihovi moči, da bi se zamudi ali odpovedi izognili. Potniki so lahko upravičeni do odškodnine, če:
- drugi letalski prevozniki na istem letališču letijo brez težav (to neposredni ni razlog, vendar obstaja večja verjetnost za izplačilo odškodnine).
- je velika zamuda ali odpoved posledica notranjih težav prevoznika, kot so pomanjkanje osebja, slaba organizacija ali tehnični problemi.
- prevoznik ni poskrbel za preusmeritev potnikov na druge lete ali alternativne načine prevoza (vlak, avtobus, taxi) ter s tem ni dokazal, da je sprejel vse ustrezne ukrepe.
Kakšno odškodnino lahko prejmem?
Višina odškodnine, ki vam pripada po 7. členu Uredbe (EU) 261/2004, je odvisna od dolžine leta:
Kaj lahko storite, če ste doživeli zamudo ali odpoved leta?
- Preverite razlog zamude ali odpovedi – zahtevajte uradno izjavo letalskega prevoznika.
- Shranite vse dokumente – vstopne kupone (boarding pass), e-poštno komunikacijo s prevoznikom itd.
- Preverite, če drugi letalski prevozniki na istem letališču letijo (in kam). Lahko poslikate tablo za odhodi in prihodi.
- Uveljavite svoje pravice – obrnite se na Avi Assist.si, ki vam pomaga pri pridobivanju odškodnine, ki vam pripada.
Tudi če letalski prevoznik sprva zavrne odškodnino, ne pomeni, da niste upravičeni do odškodnine. Vredno je preveriti okoliščine in vztrajati pri zahtevi, saj le tako lahko kot potniki prejmete kar vam pripada.
Še nekaj nasvetov za potnike
Kot potniki bodite pozorni oziroma upoštevajte naslednje nasvete:
- Z letalom na poti v zimskem času je lahko povezano z daljšimi postopki na tleh in pripravo letala na let zaradi preprečevanja zaledenitve. To lahko že samo po sebi povzroči zamudo (cca 30 min), ki je na večjih letališčih še bolj problematična (saj gredo čez ta postopek vsa letala);
- Spremljajte dogajanje na letališču in tudi med letom. Če niste prepričani, da boste ujeli vezni let že na prvem delu leta, poskusite stopiti v stik s kabinskem osebjem že na letalu.
- Pridite na letališče ob uri, ki jo zahteva letalski prevoznik (informacija na boarding pass) oziroma raje prej, še posebej na večjih letališčih in če prehajate Schengensko območje (več varnostnih preverjanj/kontrol).
- V primeru, da obstaja možnost zamude ali odpovedi leta, stopite v stik z letalskim prevoznikom in se ravnajte po njihovih navodilih.
- Shranite vso dokumentacijo o letu (vozovnica, boarding pass, komunikacijo) in prtljagi.
***
Ste doživeli zamudo ali odpoved leta? Preverite, ali ste upravičeni do odškodnine pri Avi Assist. Avi Assist nudi brezplačne nasvete pri uveljavljanju pravic letalskih potnikov. V primeru zastopanja pred letalskimi prevozniki, delujemo na podlagi uspeha v postopku in delamo za nagrado šele pri izplačilu odškodnine.
***
Prispevek je napisal Rok Piciga, ki deluje na področju pravic potnikov v letalskem prometu v sklopu podjetja Avi Assist.
Z letalom na poti vam nudi pomoč pri iskanju letalskih kart, namestitev ali najemu avtomobila ter ponuja možnost zakupa zdravnika na klic v času potovanja. Več informacij TUKAJ.