maj, 2021

Pravice potnikov je dobro poznati. Se vam je že kdaj zgodilo, da je imelo letalo tako zamudo, da vam je prekrižalo načrte za naprej? Ste zamudili naslednji let ali pomemben sestanek, vendar ne po lastni krivdi? So vam že zavrnili vstop na letalo zaradi preveč prodanih sedežev na letalu? So vam iz neznanega razloga odpovedali let tik pred zdajci, pa ne veste kaj lahko od letalskega prevoznika zahtevate? Za vas smo zbrali nekaj pomembnih informacij, kadar se znajdete pred neljubo situacijo in ne veste kako naprej. Pravice potnikov vam pri tem lahko izredno pomagajo.

Pravice potnikov

Pri tako ogromni industriji, kot je letalski promet, je pričakovati, da vedno ne bo šlo vse po načrtih. Letališča so dobro organizirana, postopki vkrcanja in izkrcanja do vsake minute načrtovani. A vendar se zgodi, da ostanemo na letališču, ko bi že zdavnaj morali leteti ali celo pristati. V taki situaciji je nadvse pomembno, da poznate pravice potnikov v letalskem prometu.

Osnovne pravice potnikov v letalskem prometu

  1. Letalska družba vam mora ob kakršnemkoli zapletu z vašim letom posredovati glavne informacije – kakšne so vaše pravice, kako bodo ukrepali v zvezi z dogodkom, odpovedjo leta ali zamudo.
  2. Kot potnik imate pri zamudi več kot 5 ur pravico do izbire med povračilom denarja, ki ste ga plačali za letalsko vozovnico ali spremembo poti do vašega končnega cilja.
  3. V primeru več kot 3 ure zamude imate v času čakanja na naslednji let pravico do brezplačnih obrokov in osvežilnih napitkov.
  4. Pri prestavitvi leta na naslednji dan imate poleg obrokov pravico do brezplačne namestitve in transferja do hotela in nazaj (odvisno od dolžine zamude oz. odpovedi leta).

Vaše letalo ima zamudo

Največkrat potniki v letalskem prometu niso seznanjeni s pravicami in odškodninami, ki jim pripadajo ob večurni zamudi leta. Če ima letalo več kot 3 ure zamude pri letu krajšem od 1.500 km, vam pripada odškodnina v višini 250€, pri razdalji več kot 1.500 km znotraj EU ali drugih letih med 1.500 km in 3.500 km, vam pripada 400€ odškodnine, pri letih nad 3.500 km pa ste upravičeni do 600€ odškodnine.

Odškodnino vam je dolžna letalska družba, ki je zadolžena za ta let, zato že na letališču zahtevajte pisno potrdilo od osebja, saj bo to podlaga za vašo pritožbo in zahtevo po odškodnini. Prav tako si shranite boarding pass in potrdilo o letalski karti z urami letov. Zapišite si dejanske ure realiziranega leta in vsa pisna potrdila, ki ste jih dobili na letališču.

Kadar gre za zamudo leta več kot 5 ur, se lahko odločite za prekinitev potovanja. V tem primeru vam je letalska družba dolžna do povrnitve kupnine za neizkoriščen let in prav tako za že opravljen let, če ta glede na vaš potovalni načrt ni več služil namenu. Pripada vam tudi brezplačni let do izhodiščnega letališča v čim krajšem času ter odškodnina. Lahko pa se odločite za nadaljevanje potovanja po spremenjeni poti – z drugim letom. Poleg brezplačnega leta vam pripada še odškodnina ter brezplačna namestitev, če je nadaljevanje potovanja šele naslednji dan.

Zavrnitev vkrcanja na letalo

Letalske družbe za večino letov prodajo več letalskih kart kot imajo sedežev na letalu, saj vodijo statistiko koliko odstotkov ljudi ne pride na določen let. V primeru, ko na letališče dejansko pridejo vsi ali skoraj vsi potniki, ki so kupili letalsko karto, se zgodi t.i. overbooking (o našem primeru smo že pisali na blogu). Nekdo ostane brez sedeža na letalu. Če se vam to zgodi, so pravice potnikov oz. v tem primeru vaše pravice popolnoma enake kot pri zamudi letala za več kot 5 ur.

Odpoved leta

Čeprav ste letalsko karto kupili že mesece prej, se vam lahko zgodi, da letalski prevoznik odpove let. Če ste do odškodnine upravičeni, je odvisno od tega, koliko prej vam je letalski prevoznik sporočil odpoved leta. Do odškodnine niste upravičeni, kadar:
– vam je letalski prevoznik sporočil odpoved leta vsaj 14 dni pred odhodom;
– če vam je letalski prevoznik sporočil odpoved leta manj kot 14 dni prej, vendar zagotovil spremenjeni let, ki se po urah bistveno ne razlikuje od prvotnega leta.

Odškodnina vam pripada tudi v primerih, da so vas premestili v slabši razred potovanja (npr. iz poslovnega v ekonomskega) ali pri izgubljeni oz. zamujeni dostave prtljage (če niste prispeli v kraj bivanja). Ob vsakem takem neljubem dogodku je na vas potnikih, da na letališču zahtevate potrdila, kjer so opisane težave, kajti le tako boste lahko kasneje uveljavljali odškodnino.

Vse napisano velja, kadar je za zamudo letov kriv letalski prevoznik sam. V nasprotnem primeru, kadar lahko dokaže odpoved leta zaradi višje sile, do odškodnine niste upravičeni.

Kako uveljavljam odškodnino
Po zaključku potovanja zahtevate odškodnino direktno pri letalskemu prevozniku. Letalski prevoznik vam je dolžan odškodnino, ki vam pripada v gotovini oz. s plačilom na bančni račun. Nikakor niste dolžni sprejeti vrednostnih bonov, če se ne strinjate. Če niste uspešni pri letalskem prevozniku, morate primer reševati pri pristojnem nacionalnem organu, za pomoč pa se lahko obrnete tudi na Evropski potrošniški center. Več o vaših pravicah si lahko preberete na Europa.eu.

Pomoč pri uveljavljanju odškodnine

Letalske družbe po vsej verjetnosti ne bodo takoj pristale na vaš zahtevek in vas zavrnile, čeprav vam nedvomno pripada odškodnina. Sledi kar nekaj pogajanj, pisanj elektronskih sporočil in brskanja po spletu, kaj vam še preostane. Če ne želite izgubljati vašega dragocenega časa, se lahko obrnete na enega od podjetij, ki se ukvarja s pridobivanjem odškodnin. Njihova cena? 35% od vaše odškodnine, če so uspešni. Priporočamo podjetje AIRHELP, za katerega imajo potniki odlične izkušnje, saj imajo vso znanje in z lahkoto uveljavljajo pravice potnikov v letalskem prometu