Naše potovanje v Oman smo načrtovali že leta 2020, a smo potovanje zaradi očitnih razlogov morali prestaviti. Letos pa nam je končno uspelo. Na bližnji vzhod se nismo odpravili prvič, saj smo tik pred začetkom epidemije prepotovali Jordanijo (o tem potovanju smo tudi pisali na našem blogu). Približno smo vedeli kakšno potovanje nas čaka. Vedeli smo, da bomo lahko videli veliko naravnih znamenitosti, a vseeno nas je Oman presenetil. Pozitivno presenetil.
Za celotno potovanje smo si rezervirali 16 dni, od tega sta prvi in zadnji dan namenjena poti, tako da smo v Omanu preživeli le nekaj ur več kot 14 dni. In ravno teh nekaj ur več je bil razlog, da smo za potovanje v Oman potrebovali vizum.
Državljani Evropske Unije vizuma za Oman namreč ne potrebujemo za potovanja do 14 dni, sicer s pogojem, da imamo vnaprej rezervirane namestitve za vse noči. To je sicer zahteva za sam vstop v Oman, nihče pa tega kasneje ne pregleduje, tako da si v tem primeru lahko rezerviramo namestitve z možnostjo odpovedi na Bookingu, po vstopu v Oman pa namestitve odpovemo.
Že konec junija smo izkoristili akcijo letalske družbe Turkish Airlines in kupili karte za obdobje jesenskih počitnic. Najboljši čas potovanja v Oman je ravno od konca oktobra do začetka maja, ko so temperature nižje in navadno ne presegajo 40°C. Če imamo čas le med poletjem in na vsak način želimo potovati v Oman, je edino primerno, da se odločimo za obisk pokrajine Dahar na jugozahodni strani Omana z glavnim mestom Salalah. Ta del Omana nudi kar precej znamenitosti in je primeren za ločeno potovanje od ostalega Omana. Najlažje je Salalah dostopen z notranjim letom iz Muscata.
Vsebinsko kazalo
Oman
Oman je država s 5 milijoni prebivalcev in površino, veliko za kar 15 Slovenij. Večino države, kar 97%, prekrivajo puščave, rečne doline in gorovja.
Oman je bil do 70-ih let prejšnjega stoletja zaprta država, brez mednarodne trgovine, prebivalstvo pa je živelo v revščini. Takratni Sultan Said bin Taimur je želel državo ohraniti tradicionalno, a je to pripeljalo do upora in prevzema oblasti njegovega sina Qaboos bin Saida, ki je vladal Omanu do njegove smrti leta 2020.
Sultan Qaboos je Oman moderniziral, postavil brezplačni zdravstveni sistem ter mrežo šol in univerz, ki jih pred tem sploh niso poznali. Bogastvo, pridobljeno z nafto in plinom, je vračal državi in njenim prebivalcem, kar se danes odraža v modernih mestih, odlični cestni infrastrukturi in življenjskemu standardu, povsem primerljivemu z zahodnim svetom.
Ker Sultan Qaboos ni imel otrok (govorice so celo namigovale na njegovo homoseksualnost, ki pa je v Omanu ilegalna), je po njegovi smrti vodenje države prevzel njegov bratranec Sultan Haitham bin Tariq.
Oman slovi tudi kot ena najbolj varnih držav na svetu, kjer je kriminal bolj izjema kot pravilo. Verjetno temu botruje tudi zelo strog pravni sistem, kjer še vedno izvajajo smrtne kazni. Izvršijo jih lahko zaradi umorov, preprodaje drog, požigov, piratstva, terorizma, ugrabitve, vohunjenja, izdaje ali krivega pričanja. Tudi varanje je kaznivo, z zaporno kaznijo od 6 mesecev do treh let.
Mi smo se v Oman odpravili z dvema otrokoma, starima 6 in 8 let. Za našo predvideno pot po Omanu smo potrebovali avto na štirikolesni pogon, kar je za Oman običajno, kar vedo tudi ponudniki najemov avtomobilov in je ponudbe zares veliko. A pozor! Cene najema avtomobilov se zelo razlikujejo.
Priporočamo, da se za najem dogovarjate z lokalnimi agencijami preko emaila že pred potovanjem v Oman, prvotna postavljena cena pa nikakor ni zadnja. Na ta način smo mi z le nekaj sporočili znižali ceno iz prvotne 38 OMR na dan (cca. 99€) na 27,5 OMR (cca. 71€) z že vključnim zavarovanjem.
Nekaj lokalnih ponudnikov najema avtomobilov: https://car-rental.hekaya.co/, https://active-oman.com/, https://idrive4x4.com/rentals/, https://nomadtours.com/car-rental/, https://www.rhinocarhire.com/Oman.aspx, https://www.latitude4x4.com/.
Javni potniški promet v Omanu sicer obstaja, a se je potrebno vnaprej zelo dobro pripraviti in pregledati vozni red – https://mwasalat.om/. Brez najetega avtomobila bo potovanje precej bolj počasno in manj efektivno. Če nočemo voziti sami, je za pot izven Muscata potem bolj priporočljiv najem avtomobila z lokalnim voznikom, kot pa celotno potovanje planirati z avtobusi.
A ceste v Omanu so odlične, vozi se po desni strani, prevladujejo krožišča, semaforji so redki. Povsod se lahko parkira brezplačno, po celotni državi pa so napisi na tablah tako v arabščini kot angleščini.
Naša pot po Omanu
V Oman smo prileteli iz Ljubljane s prestopom v Istanbulu. Direktnih linij do Muškata z naših bližnjih letališč ni, direktni leti so iz Milana in Munchna. Letalske karte so iz Ljubljane nekje med 300 in 400€ na osebo z vključeno prtljago, v času kakšne akcije lahko še ugodneje. Kadar je kakšna posebna akcija, objavimo to na naši spletni strani TOP AKCIJE.
1.-3. DAN: MUŠKAT
Mi smo ob prihodu v Oman tri noči preživeli v Muscatu in si ogledali njegove glavne znamenitosti – Sultan Qaboos Grand Mosque, Mutrah souk, Al Alam palace in Royal Opera house Muscat.
Znamenitosti Omana smo podrobno opisali v blog objavi za portal Nepremagljiva.si – Oman – potovanje z otroki.
Za vse, ki boste v Omanu campirali na prostem (to je dovoljeno povsod v državi, razen na zasebnih površinah) priporočamo, da si camp opremo kupite v enem od številnih trgovskih centrov v Muscatu. Precej ugodne camp opreme smo videli v trgovinah Carrefour.
4.-7. DAN: NIZWA IN OKOLICA
Našo pot smo nadaljevali v notranjost proti najvišjemu gorovju v državi. Prenočišče smo si našli v Nizwi, ki je odlična izhodiščna točka za raziskovanje okolice, hkrati pa smo želeli biti blizu tržnici koz, t.i. Goat Market. Ta poteka vsak petek od 6. ure zjutraj in popotniku omogoči krasen vpogled v trgovanje med domačini, ki se sem pripeljejo iz okoliških vasi ter prodajajo žive koze, pa tudi druge živali, celo kamele in papige.
V okolici Nizwe smo si ogledali trdnjavo iz 12. stoletja Bahla fort, nekdaj izredno pomemben grad Jabreen castle, raziskovali najvišje gorovje v Omanu Jebel Shams, se zapeljali po Wadi Bani AWF, ki slovi po enih najbolj nevarnih gorskih cest na Bližnjem Vzhodu in se sprehodili po suhem kanjonu Little snake Canyon.
Nekateri se odločijo, da se v gorovju Jebel Shams zadržijo več dni in prespijo v svojih šotorih ali si najamejo sobo pri sicer redkih ponudnikih namestitev. Mi smo se odločili, da se vračamo v Nizwo in od tam delamo enodnevne izlete.
8. DAN: SUGAR DUNES IN AL KHALUF
Ena od naših želenih destinacij v Omanu so bile bele sipine na južni strani države, kjer smo želeli prespati v šotoru. Sipine so tik ob morju, prav na plaži, njihov pesek pa je tako bel, da so dobile ime Sugar Dunes, kar v prevodu pomeni ”sladkorne sipine”.
Pot se je začela odlično, iz Nizwe smo se odpravili dopoldan, saj nas je čakalo cca. 350 km vožnje proti jugu. Ob cesti smo srečevali divje kamele, pokrajina se je iz kilometra v kilometer spreminjala in postajala vedno bolj puščavska. Malo pred ciljem ob cesti vidimo starčka, ki štopa in ga z veseljem peljemo do zadnjega večjega mesta pred našim ciljem, kamor je bil namenjen.
Komunikacija je bila precej okrnjena, a prijazen striček nas spravi v dobro voljo s svojim sproščenim smehom. Nekako mu uspemo povedati kam smo namenjeni in se čudimo, ko malo zavije z očmi in z rokami pokaže, da so tam na jugu v vasi Al Khaluf, ki je zadnja vas pred sipinami, rahlo čudni ljudje. Temu sicer ne posvetimo velike pozornosti, saj se imamo namen tam ustaviti le na bencinski črpalki, a kmalu ugotovimo kaj je imel v mislih.
Prispemo v Al Khaluf, malo ribiško vasico, kjer na cestah opazimo le moške in otroke, žensk nikjer. Zavijemo na bencinsko črpalko, kjer žalostno ugotovimo, da nimajo goriva. Se poskušamo sporazumeti kje lahko najbližje natočimo gorivo, a ljudje so čudni, nekaj mahajo, se napol derejo in nas grdo gledajo. Vse kar smo uspeli izvedeti je, da goriva ni in se moramo vrniti kar 40 kilometrov nazaj, prav do križišča, kjer smo pustili našega simpatičnega strička.
Ker smo z gorivom že kar na tesno, si ne upamo nadaljevati vožnje do sipin. Ne preostane nam drugega kot da se zapeljemo nazaj, natočimo gorivo in se vrnemo. Začelo se je že mračiti, ko prispemo zopet do obale, a se vseeno odločimo, da zavijemo proti sipinam in ugotovimo, če jih lahko dosežemo v temi.
Vozimo se po obali, kjer sicer vidimo kolesnice avtomobilov, a po približno 10 kilometrih nam navigacija pokaže, da moramo zaviti v notranjost. Le še čisto malo, nekaj kilometrov nas loči do sipin, tako blizu smo. V soju žarometov vidimo manjšo sipino, preko katere bi morali zapeljati v notranjost. Pa potem? Je naprej še kakšna? Bomo zmogli premagati globok pesek ali ostali ujeti v pesku? Že prej smo prebrali, da je priporočljivo, da se po sipinah ne vozimo sami, ampak z vsaj še enim avtom, a žal nismo bili v taki situaciji.
Rahlo poskusimo, a vidimo, da je pesek kar globok, vidljivost pa izredno slaba, saj se je že naredila trdna tema. Na plaži težko prespimo, saj ne vemo kako visoka bo plima, obalni pas pa je precej raven in ozek. Odločimo se, da odnehamo in se vrnemo ter si poiščemo prenočišče. Z otroki na potovanju daš večjo težo previdnosti.
A s tem se naš večer še ni zaključil. Kje si bomo našli prenočišče? V vasici, ki se jo še domačini raje izognejo? Booking.com, kjer sicer najraje iščemo namestitve, za to območje tako ali tako nima ponudbe, niti Airbnb. Najdemo na Google Maps nekaj opcij, a ko se pripeljemo mimo lokacije, ugotovimo, da ni nikogar, luči so ugasnjene in ne deluje kot oddaja namestitev. Končno najdemo lokacijo, kjer je vsaj nekdo tam. Ustavimo in na srečo gospod, ki biva tam, govori malo angleško. Pove, da tu sicer ne oddajajo sob, a pokliče nekoga, ki ima ključe od hiše. Tiste, mimo katere smo se peljali in ugotovili, da ni nikogar, čeprav Google Map pravi, da gre za najem. A tako to očitno gre, na jugu Arabskega polotoka, kjer se zdi, da si na koncu sveta.
Odprejo nam prijetno hiško z vrtom, prostorno stanovanje, ki je namenjeno samo nam. Plačamo, se zahvalimo in sporočimo, da zjutraj odrinemo dalje.
Naslednji dan se odločimo, da poskusimo priti do belih sipin in se odpravimo po isti poti. Tokrat v dnevni svetlobi brez težav prispemo do sipin in vidimo kako blizu smo pravzaprav bili. Pričakala nas je čudovita pokrajina.
Na poti nazaj se ustavimo še pri zanimivem zalivu, kjer se ob oseki skriva vhod v jamo. Plaža je roza barve in gre pravzaprav za majhne školjke.
9. DAN: AL ASHKHARAH
Zapustimo to območje in se zapeljemo po južni obali proti vzhodu. Imamo čas, niti ne vemo kako dolgo bomo vozili, a se odločimo za obalno cesto. Ob cesti nas spremljajo čudovite sipine, morje in kamele, ki se prosto sprehajajo ob cesti. Proti večeru se odločimo, da prespimo v kraju Al Ashkharah v prijetnem resortu.
10.-11. DAN: WAHIBA SANDS IN WADI BANI KHALID
Čas je za še več puščave. Wahiba Sands je ime za osrednjo puščavo, ki je med popotniki ena bolj priljubljenih točk v Omanu. V puščavi še danes živijo nomadski Beduini, ogromno pa je tudi campov, ki so namenjeni popotnikom. Ker nismo imeli prej načrtovane poti, smo zadnji dan izbirali in veliko campov je bilo že polnih. Morda zaradi datuma okrog 1. novembra, a med prostimi izberemo Desert Rose Camp, ki se je izkazal za odličnega, čeprav za naš okus malenkost preveč prefinjenega. Camp nudi tudi vožnjo z jeepi ob sončnem vzhodu in zahodu ter jahanje kamel. Mi smo se odločili za vožnjo z avtom ob sončnem zahodu in odpeljal nas je Mohamed, ki je bil resnično spreten na sipinah. Doživeli smo divjo vožnjo, polno adrenalina, smeha in krikov.
Zelo blizu puščave Wahib se nahaja eden najbolj znanih wadijev v Omanu. Wadi je arabski izraz za suho rečno dolino, kjer se del wadija ob deževju napolni z vodo. Nekateri wadiji imajo stalno vodo, ki je v Omanu primerna za kopanje.
Wadi Bani Khalid nas je malo razočaral zaradi velike gneče. Nikjer še nismo doživeli toliko ljudi na enem mestu, res pa je, da smo se nahajali na eni najbolj turističnih točk. Skopali smo se v sicer čudovitih naravnih bazenskih in se odpravili naprej. Oziroma nazaj…
Puščava Wahib nas je res navdušila. Nismo je še imeli dovolj. Odločili smo se, da se vrnemo in tokrat prespimo na samem, ne v organiziranem campu. Po približno 10 kilometrih vožnje v notranjost puščave smo našli popoln prostor, v zavetrju sipine. Postavili smo si šotor in zakurili ogenj. Popolna sreča. Samo mi, sipine, zvezde in luna.
12. DAN: RAS AL JINZ
Južni del Arabskega polotoka je poznan tudi po zelenih morskih želvah, ki na peščene plaže pridejo odlagati svoja jajca. Ras Al Jinz je rezervat, ki skrbi za varovanje želv, da lahko naraven proces poteka kar se da nemoteno. Ogledi želv potekajo vsak večer in zgodaj zjutraj.
Sezona želvic je sicer v poletnih mesecih v juliju in avgustu, ko vsako noč na obalo pride tudi dvesto želv in vsaka zakoplje približno sto jajc z mladiči. Zaradi plenilcev tako na kopnem kot v vodi izmed stotih odraslo dobo dosežeta le dve želvici.
V času našega obiska je bila na plaži le ena želva, a uspeli smo videti kako je izlegla jajca ter jih zakopala v pesek.
13.-15. DAN: SUR, WADI TIWI, WADI SHAB IN BIMMAH SINKHOLE
Odpeljali smo se do mesta Sur na vzhodni obali Omana, ki je odlična izhodiščna točka za raziskovanje naravnih znamenitosti v okolici. Sur je bil nekdaj pomembno pristaniško mesto za trgovanje z afriško celino, zaradi katere se je tu razvila gradnja posebnih lesenih ladij t.i. dhov in ladjedelnico si je mogoče ogledati. A ne pričakujte preveč. Razen nekaj moških, ki jih lahko opazujete pri delu, ni veliko za videti.
Manj kot eno uro vožnje od Sura se nahajata dva wadija, Wadi Tiwi in Wadi Shab. Nas je veliko bolj navdušil Wadi Shab, kjer prijetna pot vodi po rečni strugi do tolmunov in skrite jame s slapom, kamor lahko dostopaš le s plavanjem.
16. DAN: MUŠKAT
Naše potovanje smo zaključili v Muškatu. Zadnji dan smo obiskali Planetarium Muscat, ki je brezplačen, le rezervacijo preko njihove spletne strani je potrebno opraviti vnaprej. V sklopu Planetariuma se nahaja tudi muzej, ki je izredno zanimiv in ga toplo priporočamo.
Naše potovanje se je zaključilo. Oman nas je navdušil, predvsem pa presenetil z vidika enostavnega potovanja. Domačini so prijazni, vedno z veseljem pomagajo ali usmerijo ter večinoma znajo dobro angleško, vsaj v bolj turističnih krajih.
Če se še kdaj vrnemo v Oman, bo to zagotovo raziskovanje njegovega juga okoli mesta Salalah, za katerega pa v tem potovanju ni bilo časa.
Za vse, ki se na potovanje z letalom odpravljate prvič z otroki priporočamo branje objave na našem blogu Z dojenčkom in malčkom na letališču – 11 nasvetov in pravil.
Z letalom na poti vam nudi pomoč pri iskanju letalskih kart, namestitev ali najemu avtomobila ter ponuja možnost zakupa zdravnika na klic v času potovanja. Več informacij TUKAJ.